خبرهای داغ:

دبیر جامعه فعالان جهاد و شهادت  کربلا محصول تربیت و عملکرد زنان بود

دبیر جامعه فعالان جهاد و شهادت 
کربلا محصول تربیت و عملکرد زنان بود
حجت الاسلام شفیعیان با بیان اینکه حضرت زینب(س) گُردان پنهان امام حسین(ع) بودند و حماسه کربلا محصول تربیت و عملکرد زنان بود، گفت: زن در الگوی سوم دارای قابلیت‌هایی برای نقش آفرینی، تمدن‌سازی و جریان سازی است.
کد خبر: ۹۶۱۵۷۲۰
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
 

 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-حجت‌الاسلام «جواد شفیعیان» با اشاره به اینکه فرهنگ متعالی عاشورا همان فرهنگی متعالی اسلام است، اظهار کرد: در فلسفه خلقت زنان اهداف بزرگی نهفته و خداوند با خلقت زن به دنبال آن بوده است که زن عهده دار رشد و پرورش انسان از وجود خود باشد. از این رو زن وظیفه انسان سازی و تربیت نسل ها را بر عهده دارد و در این زمینه نیز از جایگاه ارزنده‌ای برخوردار بوده است.

دبیر جامعه فعالان جهاد و شهادت بیان کرد: در چارچوب خلقت هر اولیا و فرستاده خدا که برای هدایت بشر آمده، زن نیز در این هدایت نقش اثربخشی داشته است، به عنوان مثال زنان نامدار تاریخ همانند آسیه(س)، مریم(س) و حضرت فاطمه(س) از زنان برجسته ای بودند که در کنار مردان نقش مهمی ایفا کردند، در واقعه عاشورا نیز نقش زنان برجستگی خاص یافت، به گونه ای که می بینیم که وقتی امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) در تنگناهای جدی برای تحقق اهدافشان قرار گرفتند، زنان در آن فضا همه تهدیدها را به فرصت جدی تبدیل کردند.

وی ادامه داد: در واقعه عاشورا، حضرت زینب(س)، درواقع گُردان پنهان امام حسین(ع) بود تا پس از شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و یارانشان در کاخ یزید با ارائه منطق راستین دین اسلام، مردم فریب خورده را آگاه کند، به همین جهت عقیله بنی هاشم(ع) مسئولیت تمام کردن هدف حضرت سیدالشهدا(ع) را بر عهده داشت و این نشان از این دارد که زنان اثرگذار تاریخ در کارها و مسئولیت هایی که عهده‌دار آنها می شوند، همواره موفق بوده و زنان اثرگذار در انجام نقش تربیتی خود نیز وظایف‌شان را به درستی انجام داده اند.

دبیر شبکه ملی وارثون ادامه داد: از طرفی تربیت سرباز برای پاسداری از امام حسین(ع) یکی دیگر از وظایف زنان اثرگذار در حماسه کربلا بوده است، به عنوان مثال حضرت ام البنین(س) با تربیت چهار سرباز آنها را برای دفاع از اسلام و امام حسین(ع) فرستاد و دائما از آنها این مطالبه را داشت که از جان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مراقبت داشته باشید. همچنین یاران امام حسین(ع) که تا آخرین نفس در رکاب حضرت سیدالشهدا(ع) جنگیدند، در دامن مادر و همسری که نقش هدایتگری آنها را برعهده داشت تربیت شدند، به طور مثال زهیر و وهب را همسر و مادرشان به آغوش امام حسین(ع) هدایت کرد. بنابراین حماسه کربلا محصول تربیت و عملکرد زنان بود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به فرموده امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه زنان جامعه ساز هستند، گفت: در انقلاب اسلامی ایران هم در دوران دفاع مقدس زنان نقش ویژه ای ایفا کردند که امام خمینی(ره) در این زمینه فرمودند: «آنچه که از زنان در دفاع مقدس اتفاق افتاد به مراتب بالاتر از عمل مردان بوده است» از این رو در دوران دفاع مقدس اگر ایثار و حماسه زنان در کنار مردان نبود، این رشادت ها رقم نمی خورد، چراکه بیش از ۲۰۰ هزار شهید دوران دفاع مقدس تربیت یافته مادران و همسرانی هستند که با نگاه به زنان اثرگذار و نامدار اسلام، کشور را به سمت پیشرفت و تعالی پیش برده اند و می توانند در ترویج فرهنگ عاشورا نیز نقش مهمی ایفا نمایند.

وی با اشاره به اینکه زن در الگوی سوم دارای قابلیت هایی برای نقش آفرینی، تمدن سازی و جریان سازی است، تأکید کرد: اگر زن نقش خود را در تربیت انسان ها به خوبی ایفا نماید، انسان ها، کنشگران شایسته ای خواهند بود، بنابراین برای دستیابی به ظهور حضرت مهدی(عج) و برای رسیدن انسان به مسیر و مدار واقعی، زنان جامعه ساز به معنای واقعی باید جامعه ساز شوند و در تمدن سازی نقش مهمی ایفا نمایند، در این صورت است که جامعه به سعادت اخروی و دنیوی دست می یابد.

دبیر جامعه فعالان جهاد و شهادت در پایان خاطرنشان کرد: حضور زنان مسلمان در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی و کسب افتخار در عرصه بین المللی که نمادی از الگوی سوم زن مسلمان است، راهکاری مؤثر در روایت نقش زنان است و به هر میزان دختران و زنان در این عرصه‌ها با ویژگی‌های زن مسلمان، حماسه‌ساز و تاریخ‌ساز شوند، الگوی سوم زن را به صورت عملی به دنیا نشان می‌دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار